Suzuki - way of life

Novinky

Majitelé Suzuki zaparkují v největším lyžařském středisku v ČR vždy přímo u lanovky

Baleno

Když řídíš Suzuki, i sjezdovka je blíž! Všichni řidiči vozů značky Suzuki, bez ohledu na typ nebo stáří auta, mohou zdarma využít vyhrazené parkování přímo u nástupu na dvě hlavní lanovky krušnohorského Skiareálu Klínovec.

Suzuki ve spolupráci s dlouholetým partnerem Skiareálem Klínovec připravilo pro své zákazníky mimořádně komfortní možnost, jak vyrazit na lyže. Nezáleží na tom, v kterou denní dobu dorazíte pod sjezdovku ani jaký model Suzuki řídíte. Můžete přijet nejnovějším S-Crossem i třeba 30 let starou Vitarou. Obsluha parkoviště navede každý vůz Suzuki přímo na vyhrazená parkoviště „Suzuki reservé“. Ta jsou ve Skiareálu Klínovec dvě: jedno u lanovky Jáchymovská a druhé u lanovky Neklid. Parkování je zdarma.

Pod heslem „Přijel jsi lyžovat, ne hledat parkovací místo“ mají řidiči Suzuki na Klínovci výhodu před ostatními návštěvníky. Díky vyhrazenému parkování nemusí ani v nejexponovanějších dnech stát v odlehlejších částech parkoviště a přenášet vybavení na delší vzdálenost. Zejména v období prázdnin, kdy se denní návštěvnost areálu pohybuje okolo 7 000 lyžařů, přijde rozhodně vhod.

Skiareál Klínovec prošel před zimní sezónou 2018/2019 zásadním vylepšením. Díky propojení novými sjezdovkami se sousedním areálem Neklid se plocha tratí zvětšila o 76 % a s celkovou délkou sjezdovek 31,5 km se jedná o největší lyžařský komplex s přímým propojením sjezdovkami na území České republiky.

(Publikováno: 6. 2. 2019)

Nový Suzuki Swift Sport: lehčí a rychlejší

Suzuki přichází na český trh s novou verzí sportovního hatchbacku Swift Sport. Nejnovější, třetí generace se ve srovnání s předchůdci vyznačuje nižší hmotností, vylepšeným podvozkem a především podstatně silnějším motorem. Jako tradičně se může pochlubit bohatou standardní výbavou, která patří na špičku v segmentu sportovních hatchbacků.

Na evropské trhy Suzuki poprvé uvedlo sportovní verzi modelu Swift v roce 2006. Třídveřový hatchback s výrazným vzhledem, sníženým podvozkem a motorem 1,6 l o výkonu 92 kW (125 koní) si rychle získal oblibu. Druhá generace z roku 2012 přinesla posílení na 100 kW (136 koní), bohatší výbavu a volitelně pětidveřovou karoserii. Novinka opět zvedá laťku, má pětidveřovou karoserii se vzhledem třídveřové, silný přeplňovaný motor a využívá nejmodernější technologie.

Tradice sportovních modelů Suzuki ale sahá mnohem dál. Předchůdcem Swiftu Sport byl třídveřový Ignis Sport z let 2003 až 2005, který stejně jako Swift Sport závodil také na juniorském mistrovství světa v rally. Součástí dědictví je i legendární Swift GTi, vyráběný ve dvou generacích v letech 1986 až 1995.

Hlavní znaky

Nezaměnitelný vzhled

Swift Sport má specifický design masky chladiče a předního nárazníku, aerodynamický spoiler pod nárazníkem, nástavce prahů, zadní difuzor a střešní křídlo. Výrazný vzhled dotvářejí leštěné 17palcové disky kol, dvě koncovky výfuku a volitelně žlutá barva karoserie. Všechny tyto modifikace odlišují Swift Sport od ostatních zástupců řady Swift.

Nižší hmotnost a silnější motor

Hmotnost nové generace se snížila o 80 kg na 975 kg, naproti tomu maximum točivého momentu 230 Nm je o celých 80 Nm vyšší než dosud. Ovladatelnost a rychlost reakcí jsou ještě lepší než kdy dřív. Výsledkem jsou vlastnosti opravdového hot hatche, které posouvají možnosti Swiftu Sport na novou úroveň.

Mimořádně bohatá výbava

Nový Swift Sport přichází vyzbrojen celou armádou asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem a asistenty pro bezpečnou jízdu v pruzích. Součástí standardní výbavy jsou také LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel nebo pokročilý multimediální systém doplněný o parkovací kameru.

Stylový interiér

Důkladně přepracovaný interiér působí na řidičovy smysly. Červený dekor palubní desky, velké a dobře čitelné přístroje s barevným podkreslením, sportovní anatomicky tvarovaná sedadla a kvalitní materiály – to vše je navrženo tak, aby si řidič mohl užít jízdu naplno, měl přehled o dění a vše neustále pod kontrolou.

Design

  • Swift Sport je na první pohled snadno odlišitelný od ostatních verzí řady Swift.
  • Maska chladiče, přední spoiler, nástavce prahů a zadní difuzor mají černý. povrch, který připomíná texturu karbonových vláken.
  • Disky kol jsou 17palcové s tenkými paprsky a leštěným povrchem.
  • Dvojice kulatých koncovek výfuku umocňuje sportovní dojem.

Karoserie je vždy pětidveřová, ačkoliv díky zapuštěným klikám zadních dveří na pohled připomíná třídveřový hatchback.

Rozvor náprav je o 20 mm delší než u předchozí generace Swiftu Sport, rozchod kol je za účelem zlepšení stability v přímém směru na přední i zadní nápravě širší o celých 40 mm. V souladu s důrazem na sportovní výkony a radost z řízení je nový Swift Sport také o 15 mm nižší a o 40 mm širší. To svědčí jízdním vlastnostem, zároveň to však karoserii dodává atletičtější proporce.

Díky optimalizovanému krytu pod motorem, aerodynamickým prvkům na podlaze a dalším detailům má nový Swift Sport o 10 % nižší součinitel odporu vzduchu než předchozí generace.

Barvy karoserie

Exkluzivní žlutý odstín Champion Yellow je odvozen od barevného schématu továrního vozu, se kterým se tým Suzuki Works účastnil juniorského mistrovství světa v rally. Celkem je na výběr sedm odstínů laku včetně nové červené Burning Red Pearl Metallic a modré Speedy Blue Metallic, které jsou dostupné i pro standardní verze modelu Swift.

Jízda

  • Nový motor 1.4 BOOSTERJET poskytuje točivý moment 230 Nm, což je o celých 44 % více než u předchozí generace.
  • Díky nové platformě je hmotnost ve srovnání s předchozím Swiftem Sport nižší o 80 kg, navzdory zvýšení tuhosti skeletu.
  • Silnější motor a nižší hmotnost jsou základem podstatně lepších jízdních výkonů, poměr hmotnosti k točivému momentu patří v kategorii hot hatchů k nejlepším.
  • Vyšší potenciál nového Swiftu Sport podtrhuje vylepšená šestistupňová převodovka a kompletně přepracovaný podvozek, stabilnější a s menším poloměrem otáčení.

Přeplňovaný motor 1.4 BOOSTERJET

Zážehový motor 1.4 BOOSTERJET v sobě spojuje vysoký výkon a příznivou spotřebu paliva. Turbodmychadlo umožňuje motoru dosahovat působivých hodnot točivého momentu už od nízkých otáček, malý zdvihový objem a přímé vstřikování paliva přitom zajišťují, že není potřeba dělat kompromisy na poli spotřeby.

Systém přímého vstřikování paliva využívá trysky se sedmi otvory. Díky tomu je možné palivo vstřikovat pod vyšším tlakem (až 200 barů) a ve vysoce atomizované podobě, což svědčí výkonu i čistotě výfukových plynů. Přímé sací kanály a speciální tvar pístů zajišťují víření, při němž dochází ke správnému promíchání směsi. Ta je bohatší okolo zapalovací svíčky a chudší v okrajích, aby se energie ze spalování paliva využila s maximální účinností.

Turbodmychadlo je řízeno obtokovým ventilem. Při jízdě ustálenou rychlostí se ventil vedoucí výfukové plyny mimo turbodmychadlo otevře. Toto řešení snižuje čerpací ztráty a pomáhá tak snížit spotřebu. Jakmile je potřeba zrychlit, obtokový ventil je uzavřen a turbodmychadlo dodává potřebný plnící tlak. Umístění turbodmychadla přímo na výfukovém kanále hlavy motoru a použití blow-off ventilu zkracují prodlevu nástupu plnícího tlaku při sešlápnutí plynového pedálu na naprosté minimum. Turbodmychadlo vytváří přetlak 1 bar.

Poměr hmotnosti k točivému momentu dosahuje přibližně 4,2 kg/Nm, což představuje jeden z nejlepších výsledků mezi současnými hot hatchi.

K dalším zajímavým vlastnostem motoru 1.4 BOOSTERJET patří:

  • systém proměnlivého tlaku paliva, který snižuje hodnoty PM (objem pevných částic) a PN (počet pevných částic),
  • zdvojený senzor tlaku nasávaného vzduchu pro co nejrychlejší reakce motoru
  • vzduchový mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje účinnost přeplňování,
  • větší chladič a o 38 % výkonnější větráky zvyšují účinnost chladicího systému o třetinu,
  • krátké sací kanály, sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy motoru a kompaktní uložení kyvadlového typu.

Specifikace motoru
MOTOR
Typ 1.4 BOOSTERJET
Počet válců 4
Počet ventilů 16
Zdvihový objem motoru 1 373 cm3
Vrtání x zdvih 73,0 x 82,0 mm
Kompresní poměr 9,9
Maximální výkon 103/5 500 kW/ot.
Maximální točivý moment 230/2 500–3 500 Nm/ot.
Vstřikování paliva přímé

Šestistupňová manuální převodovka

V zájmu zkrácení drah řazení a přesnějšího pohybu řadicí páky v kulise prošla převodovka převzatá z předchozí generace Swiftu Sport konstrukčním vylepšením. Provedené úpravy se zaměřily na plynulejší chod řadicí páky, výraznější zpětnou vazbu a zesílení pocitu přímého a přesného řazení.

Řadicí páka má o 10 % kratší dráhy v kulise, modifikací prošla také synchronizace jednotlivých převodů. První a druhý převod mají nově trojitou synchronizaci a třetí převod dvojitou. Robustnější spojka s upravenou směsí lépe odolává rozjezdům pod zátěží.

Zavěšení kol

Jako sportovní vrchol modelové řady Suzuki navazuje nový Swift Sport na schopnosti předchozí generace. Díky nové platformě a přepracovanému zavěšení kol dosahuje zlepšení v oblastech směrové stability, odolnosti proti bočnímu přetížení a zpětné vazby. Poloměr otáčení se zmenšil o 0,45 metru a s hodnotou 4,8 metru patří na špičku mezi sportovními hatchbacky.

Podvozek

Nový Swift Sport je postaven na platformě HEARTECT, platformě nové generace, která vozům Suzuki přináší vynikající vlastnosti dané nízkou hmotností a velkou tuhostí.

Struktura podlahy a uspořádání jednotlivých součástí jsou ve srovnání s předchozí generací kompletně přepracované. Konstrukce složená z vícedílných nosníků je nahrazena průběžnými podélnými nosníky, které významně zesilují tuhost podlahy. Charakteristickým rysem platformy HEARTECT jsou plynulé, zaoblené tvary nosníků, které lépe rozkládají energii a přispívají k lepší ochraně posádky při nehodě. Zvětšené množství bodových svarů zvyšuje celkovou tuhost karoserie, především pak odolnost proti podélnému kroucení při zatáčení.

Díky platformě HEARTECT, bezpečnostnímu skeletu TECT a důkladné optimalizaci všech dalších částí dosahuje Swift Sport hmotnosti pouhých 975 kg. Karoserie a vnější části mají na mezigeneračním snížení hmotnosti podíl 55 %, sedadla a díly interiéru 20 %, pohonná jednotka a další části pak dohromady 25 %. Celková úspora hmotnosti ve srovnání s předchozí generací činí 80 kg.

Dokonalý zážitek z řízení

Masao Kobori, vedoucí vývoje: „Náš tým konstruktérů přišel se stovkami konstrukčních a tvarových řešení, rýsovací prkna však opustily jen ty nápady, které zlepšily jízdní výkony nebo umocnily potěšení z jízdy. Swiftu Sport jsme dodali více agresivity a emocí, nezapomněli jsme ale ani na každodenní použitelnost. Ovládací síla spojky, pohyb řadicí páky v kulise, tvar volantu a sedadel, to vše je navrženo pro bezproblémové použití v libovolné situaci. Zkrátka si přejeme, aby si řidič užíval dokonalý zážitek z řízení.“

Bezpečnost

Nový Swift Sport těží z pokroku v oblasti asistenčních systémů, které usnadňují řízení auta v běžném provozu a zvyšují úroveň aktivní bezpečnosti. Kombinace tří různých technologií detekce okolního prostoru umožňuje udržovat bezpečný odstup, varovat před opuštěním požadovaného směru jízdy a další funkce.

Pokročilý systém sledování provozu před vozem

Nový Swift Sport je standardně vybaven pokročilým systémem sledování provozu, který kombinuje monokulární kameru a laserový senzor – obojí je umístěno pod čelním sklem. Využívání dvou různých vstupů zajišťuje co nejpřesnější a nejsprávnější funkci systému: kamera má dobré detekční schopnosti na střední a dlouhou vzdálenost, dokáže rozpoznat chodce a sleduje podélné značení na silnici, laserový senzor vyniká při detekci objektů na krátkou vzdálenost a umožňuje správnou funkci systému při jízdě v noci.

Dual Sensor Brake Support (DSBS)

Kombinace kamery a laserového senzoru umožňuje systému správně vyhodnotit riziko srážky s jiným autem nebo s chodcem pohybujícím se v prostoru před vozem. V závislosti na závažnosti situace systém řidiče varuje, pomáhá mu s nouzovým brzděním, případně automaticky brzdí.

Varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu

Při jízdě rychlostí alespoň 60 km/h systém porovnává směr jízdy vozu s vypočítanou trajektorií mezi pruhy. V případě odchýlení od směru jízdy systém varuje řidiče lehkými vibracemi volantu.

Nový Swift Sport je jako první model Suzuki standardně vybaven také systémem udržování v jízdním pruhu (stejná funkce je součástí vyšších stupňů výbavy u modernizované Suzuki Vitara). V rychlostech mezi 60 a 160 km/h systém pomocí kamery sleduje jízdní pruhy po stranách vozu. Pokud hrozí nechtěné opuštění jízdního pruhu, systém automaticky protipohybem vyvolaným elektrickým posilovačem řízení pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu.

Systém sledování únavy řidiče

Při jízdě rychlostí alespoň 60 km/h systém rozpoznává přímý směr jízdy. V případě, že řidič „kličkuje“, například z důvodu únavy, systém zobrazí varovné hlášení na displeji a spustí varovný zvukový signál.

Asistent dálkových světel

Při jízdě rychlostí alespoň 40 km/h asistent dálkových světel podle aktuálního provozu automaticky přepíná mezi tlumenými a dálkovými světly.

Adaptivní tempomat

Pomocí radaru s milimetrovými vlnami dokáže adaptivní tempomat změřit vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel a v hustém provozu automaticky snížit rychlost tak, aby zůstal zachován bezpečný odstup. Relativní vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla lze nastavit ve třech stupních. Pokud pomalejší vozidlo uvolní jízdní pruh, systém automaticky zrychlí na rychlost, kterou řidič nastavil (od 40 do 160 km/h).

Další bezpečnostní systémy a technologie

  • automatické spuštění varovných světel
  • ESP®
  • systém sledování tlaku v pneumatikách
  • TECT – skelet pohlcující energii nárazu při nehodě
  • 6 airbagů
  • karoserie předcházející vážným poraněním nohou chodce

Interiér

Interiér nového Swiftu Sport vytváří interaktivní, sportovně pojaté prostředí. Červené dekorační prvky a palubní deska orientovaná na řidiče okamžitě povzbudí smysly. Velké přístroje v kontrastních barvách přehledně zobrazují všechny nezbytné informace, včetně údajů o teplotě motorového oleje a plnicím tlaku turbodmychadla. Vše, s čím je řidič v kontaktu, je navrženo pro sportovní vyžití a radost z řízení. Volant ve tvaru písmene D se zkoseným věncem ve spodní části je potažen přiměřeně hrubou kůží, která neprokluzuje v rukách. Saténově černé vnitřní obložení volantu a křížové prošívání věnce červenou nití vyvolávají při pohledu na volant dojem kvality a dynamiky. Chromovaná hlavice řadicí páky a sportovní pedály plní stejnou roli – dobře vypadají a především jsou stoprocentně funkční.

Součástí standardní výbavy nového Swiftu Sport je také multimediální systém Smartphone Linkage Display Audio se 7palcovým dotykovým displejem, vestavěnou navigací, Bluetooth® a plnou konektivitou s chytrými telefony – systém SLDA je vybaven rozhraním Apple CarPlay, Android Auto™ i MirrorLink™.

Český trh

Nový Swift Sport vstupuje na český trh 7. ledna 2019 s cenou 479.900 Kč. Na výběr je sedm odstínů karoserie, výbava je vždy maximální. Standardem jsou mimo jiné LED světlomety, vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, automatická klimatizace a široká paleta asistenčních a bezpečnostních systémů.

(Publikováno: 7. 1. 2019)

Zcela nové Suzuki Jimny jednou z hvězd pařížského autosalonu

Suzuki Jimny Suzuki Jimny

Japonská automobilka Suzuki představuje na autosalonu v Paříži v evropské premiéře zcela novou generaci legendárního off-roadu Jimny. Společně s nejnovějším modelem Suzuki do Paříže přivezlo také nejstarší generaci Jimny, typ LJ10, a modernizovanou Vitaru.

Zcela nový Jimny rozvíjí tradiční prvky svých předchůdců: má kompaktní rozměry, štědré nájezdové úhly, robustní žebřinový rám a přiřaditelný pohon všech kol. Nová generace je vybavena největším a nejsilnějším motorem v historii modelu Jimny – je jím atmosférický čtyřválec 1,5 l o výkonu 75 kW. Průchodnost terénem vylepšuje systém kontroly trakce Brake LSD, který supluje funkci mechanických samosvorných diferenciálů, a dále asistent rozjezdu do kopce a asistent sjíždění svahů. Novinka zaujme nejen širokou paletou bezpečnostních technologií v čele s přednárazovým systémem DSBS a varováním před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, ale také výrazným designem exteriéru i interiéru. Zcela nový Jimny se zřetelně odkazuje na slavné předchůdce, jejichž tradice sahá 50 let do minulosti. První generace modelu Jimny, typ LJ10, se začala vyvíjet v roce 1968 a poprvé byla představena roku 1970.

Na autosalonu v Paříži Suzuki také vystavuje nové SUV Vitara. Modernizovaný vzhled doplňují nové bezpečnostní systémy a nové motory 1.0 BoosterJet a 1.4 BoosterJet, které přinášejí lepší dynamiku a nižší spotřebu. Inovovaná Vitara právě přichází na český trh a zájemci si ji tak mohou prohlédnout a vyzkoušet u autorizovaných partnerů Suzuki.

(Publikováno: 3. 10. 2018)

Suzuki Vitara slaví 30. výročí

Grand Vitara 1998 Grand Vitara 1998 Grand Vitara 1998 Grand Vitara 1998

Terénní model Vitara s originálním vzhledem se poprvé představil v květnu 1988 jako vizionářský průkopník kompaktních SUV, a letos na jaře tedy oslavil 30. výročí.

Celkem se ve 191 zemích a regionech celého světa od roku 1988 prodalo více než 3,65 milionu vozů Vitara. Aktuální čtvrtá generace pokračuje v třicetiletém příběhu jako ideální společník pro všední dny, víkendová dobrodružství a jakoukoli cestu mezi tím. Na český trh vstoupila nová Vitara v roce 2015 a těší se mimořádné oblibě. Tvoří polovinu prodejů značky Suzuki v Česku a je tak suverénně nejžádanějším modelem. Celých 65 % zákazníků volí Vitaru s pohonem všech kol, který je pro Suzuki charakteristický.

Praktická, úsporná a v neposlední řadě atraktivní Vitara čtvrté generace slaví úspěchy po celém světě, například v Maďarsku, kde se vyrábí, je absolutně nejprodávanějším automobilem. Letos na podzim se Vitara dočká modernizace, která osvěží její vzhled a přinese nejmodernější bezpečnostní technologie.

První generace: VITARA (1988-1998)

Suzuki si dlouho pohrávalo s myšlenkou automobilu s pohonem všech kol, co by se nezalekl lesních cest, bláta ani kamení a dovezl by lidi na místa, která autem do té doby ještě nikdo nenavštívil. Tuto představu uvedlo do reality s off-roadem Samurai/Jimny, jehož vývoj započal v roce 1968. O dvacet let později, hnáno úspěchem modelu Jimny, se Suzuki odhodlalo k dalšímu odvážnému kroku: vytvořit zcela nový druh automobilu s pohonem 4x4, který by zkombinoval vlastnosti nekompromisních terénních vozidel a současně nabídl komfort a praktičnost běžných osobních modelů. Tak se zrodila Vitara.

Její konstrukce překonala vše, co bylo do té doby u vozů 4x4 obvyklé. Svěží design kombinující rovné plochy se zaoblenými obrysy působil atraktivně, náhradní kolo zavěšené na zádi vzbuzovalo dojem ryzího off-roadu. První generace Vitary současně započala novou kapitolu v terénních schopnostech vozů Suzuki. Měla robustní podvozek s žebřinovým rámem s jednoduchým, ale propracovaným zavěšením (vzpěry McPherson vpředu a tuhá náprava s vlečenými vzpěrami a centrálním ramenem vzadu) a manuálně přiřaditelným pohonem všech kol. Krátký rozvor 2 200 mm byl zárukou skvělé manévrovatelnosti a s hmotností nepřesahující 1 000 kg byla Vitara lehčí než kterýkoli z konkurentů té doby. K přednostem Vitary patřilo odpružení vinutými pružinami, které bylo výrazně komfortnější než listová pera běžně používaná u vozů 4x4. Pohodu na cestách zajišťoval také standardně montovaný posilovač řízení a v neposlední řadě esteticky povedený design interiéru, který si však zachoval pro off-road typickou funkčnost. Navíc třídveřové pojetí karoserie, nabízené rovněž jako stylový kabriolet, založilo ve světě 4x4 doslova nový trend.

V roce 1991 rozšířilo Suzuki nabídku Vitary o praktičtější pětidveřovou variantu a o motor se zdvihovým objemem 1,6 litru. Pětidveřová Vitara byla nejen celkově delší (4 030 mm), ale měla i prodloužený rozvor (2 480 mm). Ve stejné době začalo Suzuki nabízet motor 1,6 l SOHC o výkonu 80 koní se vstřikováním paliva a oxidačním katalyzátorem. Pětidveřové provedení mělo ještě vyšší výkon 95 koní díky 16ventilovému rozvodu OHC a vícebodovému vstřikování. Aby Vitara zaujala co nejširší spektrum zákazníků, dostala v rámci dílčí modernizace více prostoru pro nohy a objemnější zavazadlový prostor, pro milovníky relaxovaného cestování byla určena automatická převodovka.

V roce 1994 začalo Suzuki nabízet svůj nově vyvinutý systém pohonu Drive Select 4x4, který umožnil řidičům rychle reagovat na měnící se podmínky na cestách možností přepínat mezi režimy 2WD a 4WD za jízdy. Následující rok znamenal další významný mezník – poprvé se ve voze s pohonem všech kol objevil šestiválcový motor. Šlo o dvoulitr se čtyřmi vačkovými hřídelia 24 ventily o výkonu 136 koní, který byl vyhrazen delšímu, pětidveřovému provedení Vitary. Aplikace dosud nesilnějšího agregátu si vyžádala i několik vzhledových úprav. Pro vyšší bezpečnost posádky dostala Vitara dva čelní airbagy, uživatelský komfort zase vylepšilo centrální zamykání a elektrické ovládání oken i zrcátek.

V roce 1996 se pod kapotou Vitary objevil dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel. V této fázi měla značka Suzuki k dispozici komplexní škálu variant modelu Vitara: krátký a dlouhý rozvor, benzínové i vznětové motory, verze s manuální nebo automatickou převodovkou. První generace Vitary se za devět a půl roku prodalo přibližně 1,1 milionu kusů. Po celém světě se prodávala i pod jiným jménem a v rámci licence ji nabízely také konkurenční značky.

Druhá generace: GRAND VITARA (1998-2005)

Příběh veleúspěšné Vitary pokračoval v roce 1998 pod pozměněným jménem. Nástupce nesl jméno Grand Vitara. Nový model odrážel zvýšení nároků na bezpečnost, ohleduplnost k životnímu prostředí a dostal robustnější, výraznější design akceptující nové trendy ve světě automobilů 4x4. Exteriér Grand Vitary působil více dynamicky. Přední části dominovaly velké světlomety propojené nápadnou maskou, z bočního pohledu vynikl ostře klínovitý profil. Masivní zadní sloupky pětidveřové Vitary se staly jedinečným poznávacím znamením.

Interiér kombinoval tradiční offroadový styl s praktičností a komfortem pro všech pět členů posádky. Suzuki si uvědomovalo čím dál častější využití vozů SUV v městském provozu, proto se výrazně zaměřilo na zlepšení jízdních vlastností na silnici. Zadní tuhá náprava dostala pět ustavujících prvků, což významně zlepšilo jízdní vlastnosti, nové hřebenové řízení zase pozvedlo komfort a ovladatelnost. Od roku 2000 bylo možné přepínat mezi pohonem zadních a všech kol pohodlně přepínačem.

Grand Vitara umožnila oslovit široké spektrum zákazníků vyznávajících aktivní životní styl a symbolizovala politiku automobilky Suzuki hledat odlišnou cestu a rozvíjet nové trhy. V roce 2001 nastal v kariéře úspěšného modelu další zlom, když Suzuki představilo sedmimístnou Grand Vitaru XL-7, nejmenší sedmimístné SUV své třídy. Ve srovnání s výchozím pětidveřovým provedením se rozvor prodloužil o 320 mm a celková délka narostla o 485 mm. Vlajková loď Grand Vitara XL-7 byla poháněna 2,7litrovým šestiválcem, který Suzuki vytvořilo zvětšením vrtání motoru 2,5 l ze standardní Grand Vitary.

Třetí generace: GRAND VITARA (2005-2018, v Evropě do 2015)

Další kapitola ikonického SUV se začala psát v roce 2005 s příchodem zcela nového vozu, nesoucího nadále jméno Grand Vitara. Novinka významně posunula jedinečnou designovou identitu a přinesla inovace, které potvrdily výjimečné postavení značky Suzuki na poli vozů SUV. Široký postoj, velká kola a odvážně tvarované blatníky vyzařovaly odhodlání a sebevědomí. Menší délka a větší šířka Grand Vitary vycházely vstříc evropskému vkusu, stejně jako interiér se svébytným charakterem a sportovním nádechem.

Inženýři společnosti Suzuki vsadili i u třetí generace na osvědčenou koncepci s motorem vpředu a primárním pohonem zadních kol, resp. se stálým pohonem všech kol pro Evropu. Zachovali podélné uložení pohonné jednotky pro dosažení optimálního, téměř rovnoměrného rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Toto uspořádání také umožnilo posunout přední kola co nejvíce dopředu a udržet tak motor, převodovku a další těžké komponenty pohonu mezi nápravami, což představuje základ pro skvělou obratnost a neutrální jízdní vlastnosti.

Nabídka motorů zahrnovala pět zážehových jednotek (1,6 l s variabilním časováním ventilů, 2,0 l, 2,4 l, 2,7 l, 3,2 l V6) a jeden turbodiesel.

V centru pozornosti opět stálo vylepšení jízdních vlastností na silnici při zachování skvělých terénních schopností. Grand Vitara proto upustila od tradičního rámového podvozku a nově byla vyztužena lehkou a tuhou žebřinovou konstrukcí integrovanou přímo do karoserie. Významným posunem bylo také nezávislé zavěšení všech kol a stálý pohon 4x4 s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Systém 4WD se čtyřmi jízdními režimy se ovládal komfortně pomocí otočného ovladače. Režim 4H představoval univerzální volbu pro každodenní použití. Režim 4H Lock s uzavřeným diferenciálem zajistil maximální trakci všech kol ve ztížených podmínkách. Redukovaný mód 4L byl určen do nejnáročnějšího terénu. Neutrální poloha N pak rozpojila hnací řetězec v případě vlečení vozidla.

Celkový prodej modelu nesoucího označení Grand Vitara, tedy této a předchozí generace, dosáhl více než 1,7 milionu kusů. Zatímco v Evropě byla třetí generace nahrazena nástupcem v roce 2015, pro vybrané trhy výroba pokračovala do roku 2017 a například v Íránu zůstává tento model v produkci i v sezóně 2018.

Aktuální čtvrtá generace: VITARA (od 2015)

V říjnu 2014, více než čtvrt století po debutu první generace, se Suzuki vrátilo k původnímu názvu Vitara se zbrusu novým modelem čtvrtého pokolení. Ten reaguje na celosvětovou oblibu vozů SUV, rostoucí nároky na moderní technologie, ekonomiku provozu a v neposlední řadě na široké spektrum chutí dnešních zákazníků.

Společně s celou modelovou řadou Vitara prošla dramatickým vývojem i technika v čele s pohonem všech kol. Nejnovější inteligentní systém 4x4 automobilky Suzuki s názvem AllGrip debutoval v modelu S-CROSS. Vychází z předního pohonu, ke kterému se připojuje pohon zadních kol v závislosti na jízdních podmínkách a zvoleném režimu. Řidič má k dispozici čtyři jízdní módy.

Pokročilou bezpečnostní výbavu aktuální Vitary reprezentuje například automatické nouzové brzdění snižující riziko nehody, trendy v konektivitě vozidel zase sleduje multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem a s možností připojení chytrého telefonu. Vysoký výkon a nízkou spotřebu zajišťuje paleta pohonných jednotek v čele se zážehovým turbomotorem nové generace 1,4 BoosterJet.

V lednu 2016 byla v Indii zahájena výroba modelu Vitara Brezza dceřinou společností Maruti Suzuki India Limited. Vitara Brezza je první model, který Maruti Suzuki vyvinulo samostatně na základě globální platformy Suzuki. Ani ne čtyřmetrová Vitara Brezza se setkala s nadšeným přijetím a v roce 2017 se stala nejprodávanějším SUV modelem v Indii, čímž korunovala třicetiletou kariéru fenomenálního Suzuki Vitara.

(Publikováno: 13. 8. 2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace