Suzuki - way of life

Novinky

Zcela nová pohonná soustava pro SUV Vitara a S-Cross

motor 1,4 BoosterJet Suzuki Vitara + S-Cross Suzuki Vitara

Nová generace motoru 1,4 BoosterJet nyní přichází v modelech Suzuki Vitara a S-Cross standardně s mild-hybridním pohonem. Díky výkonné 48V soustavě dosahují obě SUV značky Suzuki výrazně nižší spotřeby paliva, ve městě až o 1,7 l/100 km, a to při zachování ostatních parametrů na stávající úrovni.

Zcela nový motor 1,4 BoosterJet představuje pro značku Suzuki start nové éry. Pohonná jednotka K14D sdílí se svým předchůdcem typu K14C jen několik základních rysů: počet čtyř válců, vrtání 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývající objem 1373 cm3. Vše ostatní je nové nebo prošlo důkladnou modernizací. Inovace jsou tak rozsáhlé, že nový je blok i hlava motoru, ale také klikový mechanismus a mnoho dalších částí motoru.

Hlavní novinkou je však přidání výkonného elektromotoru, který se spalovacím motorem spolupracuje v pěti různých režimech a společně tvoří hybridní pohon. Elektromotor o výkonu 10 kW slouží jako generátor elektrické energie.

Při brzdění dobíjí, při zrychlování pomáhá, neustále šetří

Podstatou hybridního pohonu je uložení energie, která by jinak přišla nazmar, pro budoucí užití. Dochází k tomu vždy, když řidič uvolní plynový pedál: elektromotor začne přibrzďovat spalovací motor a tím dobíjet baterii. Brzdění motorem je díky tomu výraznější a v běžných klesáních odpadá nutnost brzdit provozními brzdami, případně je snížena na minimum.

Takto získanou energii hybridní systém zužitkuje při zrychlování. Při mírnějším stlačení plynového pedálu se aktivuje funkce podpory při akceleraci (torque boost). Elektromotor zahladí takzvaný turboefekt a postará se o plynulejší a výraznější reakci na sešlápnutí pedálu. Při prudším stlačení plynového pedálu se elektromotor zapojí naplno. Elektrické navýšení točivého momentu (torque-fill control) zvyšuje celkový točivý moment pohonného systému až o 53 Nm, hybridní pohon je tak schopen dosahovat v nízkých a středních otáčkách lepších parametrů než samotný spalovací motor.

Hybridní systém v Suzuki Vitara a S-Cross tak snižuje zátěž spalovacího motoru a společně s tím i jeho spotřebu. Vedle toho ale šetří palivo i dalšími způsoby. Elektrické udržování volnoběhu umožňuje odpojit přívod paliva kdykoliv po vyšlápnutí spojky. Udržování volnoběžných otáček za běžných okolností vyžaduje určitou dávku paliva, která neslouží k pohonu auta, ale jen k udržování motoru v běhu. S novou funkcí hybridního pohonu využívá elektromotor energii nashromážděnou při zpomalování. Při zařazení rychlosti se přívod paliva do vstřikování okamžitě obnoví a řidič může normálně pokračovat v jízdě.

Pokud naopak řidič před zastavením spojku uvolní a rychlost jízdy klesne pod zhruba 15 km/h (odpovídá otáčkám volnoběhu na dvojku), motor se automaticky vypne a naskočí až s opětovným vyšlápnutím spojky a zařazením převodu. Při stání na místě dokáže lithium-iontová baterie napájet všechny elektrické systémy ve voze po dobu nejméně několika minut bez nutnosti nastartovat spalovací motor.

Vyšší napětí = více energie

Vyšší efektivita hybridního systému je dána nejen vysokým výkonem pomocného elektromotoru, ale také vyšším napětím. Dosud nabízené varianty hybridního systému v modelech Ignis a Swift pracují s napětím 12 V – stejné napětí jako ve zbytku elektroinstalace klade menší nároky na složitost systému, což u kompaktního městského auta znamená dvě důležité výhody: nízkou hmotnost a nízké výrobní náklady. Pro modely SUV Suzuki přikročilo ke zvýšení napětí hybridní soustavy na 48 V. Díky tomu systém hospodaří s většími toky energie, elektromotor má větší brzdný účinek a baterie může mít až desetkrát vyšší kapacitu.

Celý systém je mimořádně jednoduchý a kompaktní. Elektromotor s funkcí startéru a generátoru (ISG – integrovaný startér-generátor) je připojen ke spalovacímu motoru přes klínový řemen. Nahrazuje konvenční alternátor, jehož funkci mimo jiné plní. Pod předními sedadly se nacházejí lithium-iontový akumulátor a měnič stejnosměrného napětí 48 V / 12 V, který spojuje hybridní systém s ostatními elektrickými okruhy ve voze. Všechny přidané komponenty zvyšují hmotnost vozu jen o zhruba 30 kg a nezmenšují objem zavazadlového prostoru ani velikost kabiny. Elektrické součásti přitom nevyžadují žádnou údržbu, naopak přinášejí výhodu v podobě jednoduché 12V baterie. Systém vypínání motoru při stání je totiž od ní oddělen, a tak není 12V baterie zatěžována velkými výkyvy proudu.

S napětím 48 V se může ISG připojovat jako elektromotor nebo generátor i při jízdě ustálenou rychlostí, aniž by řidič něco pocítil. Umělé navýšení nebo snížení zátěže spalovacího motoru podle pokynů řídicí jednotky zvyšuje účinnost spalování, a tím ve střednědobém a dlouhodobém měřítku snižuje spotřebu benzinu (thermal efficiency). S 12V systémem by tyto nenápadné korekce nebyly možné.

Kompletně přepracovaný, mimořádně úsporný a čistý motor

Přidané elektrické části hybridního pohonu ale nejsou jedinými novinkami motoru 1,4 BoosterJet typu K14D. Díky kompletně přepracovaným základním částem se zvýšil kompresní poměr z 9,9 na 10,9 : 1 a společně s tím byl motor nově osazen variabilním časováním nejen sacích, ale i výfukových ventilů. Obojí vede k vyšší účinnosti spalovacího motoru, stejně jako další nová opatření, mimo jiné chlazení spalin při jejich recirkulaci přes EGR ventil, olejové čerpadlo s proměnným průtokem nebo elektronická regulace průchodu chladicí kapaliny topení.

Nové je i přímé vstřikování Hitachi s maximálním tlakem 350 bar – předchozí motor K14C měl systém Bosch s maximem 200 bar. Další změnou je turbodmychadlo IHI nahrazující stávající Mitsubishi a na něj navazující modifikovaný filtr pevných částic (GPF) sdružený v jednom obalu s katalyzátorem. Všechny provedené úpravy mají za cíl především snížit spotřebu paliva a snížit emise škodlivin pod úroveň nejpřísnějších současných limitů. Zároveň přináší jiný zvukový projev motoru, který je od stávajícího provedení snadno rozeznatelný.

Maximum točivého momentu díky vyšší účinnosti spalování a přidání elektromotoru vzrostlo z 220 na 235 Nm. Nejvyšší výkon motoru 1,4 BoosterJet v provedení K14D je 95 kW dosahovaných již při 5500 otáčkách. Pohonný systém je naladěný pro jízdu v nízkých a středních otáčkách, a tomu odpovídá i úprava převodovky: třetí až šestý stupeň i stálý převod jsou delší než dosud. Díky tomu motor při jízdě na nejvyšší stupeň rychlostí 100 km/h točí jen 2000 otáček. Při běžných provozních podmínkách je tak možné kdykoliv naplno využít veškerý točivý moment hybridního systému.

Spotřeba paliva díky úpravám spalovacího motoru, přidání elektromotoru a prodloužení převodů klesla v kombinovaném cyklu o 20 %, v městském cyklu dosahuje úspora dle konkrétní verze až 1,7 l/100 km. Emise CO2 klesly až o 28 gramů, u modelu Vitara i S-Cross s pohonem předních kol dosahují v základním provedení shodně 104 g/km. Díky tomu motor 1,4 BoosterJet s 48V hybridním systémem SHVS rozhodujícím způsobem přispívá ke splnění flotilových limitů emisí CO2, které letos vstupují v Evropské unii v platnost.

Nejmodernější technologie už v základní výbavě

Suzuki Vitara s hybridním pohonem vstupuje na český trh s cenou od 456 900 Kč. Standardem jsou nově pokročilé technologie, dosud sériově nabízené až v nejvyšší úrovni Elegance: LED světlomety, světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat doplněný o systém automatického nouzového brzdění a také systémy hlídání jízdního pruhu a rozpoznání dopravních značek. Základní výbava Comfort je dále rozšířena o automatickou klimatizaci, přední mlhovky a střešní ližiny, tedy prvky, které byly dosud dostupné až v prostřední úrovni Premium.

Vitara Premium s pohonem všech kol stojí s novým motorem 1,4 BoosterJet SHVS od 555 900 Kč. I nadále tak patří k nejdostupnějším SUV s pohonem 4x4 na českém trhu a současně je jedním z mála vozů, které kombinují hybridní technologii s pohonem všech kol.

Příchod nového pohonného systému je u modelu Vitara také spojen s nasazením nových LED světlometů. Nové světlomety používají světelné diody i pro dálková světla, jejichž funkci dosud zajišťovala konvenční žárovka. Upravená optika hlavních světlometů je drobným faceliftem, který mění výraz předních partií Vitary. Modrý ozdobný prvek už nemá tvar kroužku obepínajícího projektor potkávacích světel. Nově jde o elegantní linku volně navazující na chromované lišty v masce chladiče a v nárazníku, která zdůrazňuje výrazný vzhled předních partií.

Suzuki S-Cross v novém hybridním provedení stojí v základní výbavě Comfort od 489 900 Kč. I u něj se základní výbava rozšířila o nové prvky dostupné dosud jen ve vyšších verzích: adaptivní tempomat, systém automatického brzdění, LED světlomety, světelný a dešťový senzor, přední mlhovky nebo dvouzónovou klimatizaci. I hybridní S-Cross je stejně jako Vitara dostupný s pohonem předních i všech kol.

(Publikováno: 20. 2. 2020)

Údajné porušování emisních předpisů EU u modelu Vitara

V záležitosti údajného porušování emisních předpisů EU, které se aktuálně objevuje v médiích, sdělujeme, že se týká pouze vozu Suzuki Vitara před faceliftem v dieselovém provedení DDiS 1,6 88 kW roku výroby 2015 a 2016. Motor vyráběla společnost Fiat Chrysler Automobile a na základě objevených nesrovnalostí došlo v listopadu roku 2016 k aktualizaci software řídící jednotky a její implementaci do vozů prostřednictvím servisních prohlídek. Aktualizaci software poskytl přímo výrobce motoru FCA. Podíl dieselových motorů na celkových prodejích současné generace Vitary (2015-2019) činí 3,54 % a v současné chvíli automobilka Suzuki na českém trhu nabízí výhradně benzínové motory. Zdůrazňujeme, že kauza se tedy netýká stávajícího provedení modelu Vitara osazeného benzínovými motory řady BoosterJet.

Suzuki Motor Corporation celou záležitost prověřuje, spolupracuje s nizozemským úřadem RDW na objasnění celé záležitosti a do poloviny února 2020 se oficiálně vyjádří.

(Publikováno: 24. 1. 2020)

Prodej modelu Jimny v České republice

Suzuki Jimny

V posledních dnech se v médiích objevily spekulace o případném stažení modelu Jimny z evropského trhu. Na základě prohlášení výrobce potvrzuje Suzuki Česká republika, že model Jimny zůstává na českém trhu i nadále v nabídce.

Celosvětový enormní zájem o tento model ovšem způsobil, že poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu v Japonsku. S nedostatkem vozů se nepotýká pouze Česká republika, ale čekací doby delší než jeden rok jsou dokonce i v mateřské zemi. Nižší alokaci vozů Jimny do Evropské unie navíc pochopitelně způsobuje i fakt, že model vzhledem ke svému zaměření negativně ovlivňuje průměr CO2 automobilky stanovený Evropskou unií. Pro rok 2020 lze tedy očekávat velmi omezené dodávky tohoto modelu do České republiky a situace se s velkou pravděpodobností výrazně nezlepší ani v roce následujícím. V návaznosti na opatření Evropské unie se bude Suzuki na českém trhu soustředit zejména na prodej ostatních modelů (Ignis, Swift, Vitara, S-Cross), kdy se první 2 jmenované modely již nabízí s mild-hybridním pohonem 12V a v brzké době budou i vozy Vitara a S-Cross představeny se zcela novými úspornými motory v kombinaci s mild-hybridním systémem 48V.

(Publikováno: 24. 1. 2020)

Nejdostupnější auta s pohonem všech kol najdete u Suzuki

Suzuki Jimny Ovladač AllGrip Suzuki Vitara Logo AllGrip

Pohon všech kol se těší stále rostoucí oblibě. Zákazníci oceňují vyšší úroveň bezpečnosti, lepší ovladatelnost a rozšířené možnosti využití auta. Suzuki nabízí nejucelenější nabídku vozů s pohonem všech kol na českém trhu – 4x4 je možné si objednat do všech pěti aktuálních modelů. Ty se zároveň bez výjimky umisťují v žebříčku osmi nejdostupnějších aut s pohonem 4x4, přičemž značce Suzuki náleží i první dvě příčky:

  1. Suzuki Ignis
  2. Suzuki Swift
  3. Fiat Panda
  4. Dacia Duster
  5. Suzuki Jimny
  6. Hyundai Kona
  7. Suzuki S-Cross
  8. Suzuki Vitara

Rostoucí zájem zákazníků dokládají statistiky prodejů, podle nichž má systém 4x4 více než 50 % všech vozů Suzuki prodaných v ČR, u nejprodávanějšího modelu Suzuki Vitara dokonce platí, že pohonem všech kol jsou vybavena dvě ze tří aut prodaných u nás.

Ať už zákazník potřebuje malé auto s pohonem všech kol na horské silničky, prostorný rodinný vůz, stylové SUV, či skutečný off-road pro nejnáročnější terén, u Suzuki si vždy vybere. Každý z pěti modelů Suzuki má osobitý charakter a je dostupný i jako 4x4. Takto ucelená nabídka nemá na trhu konkurenci.

Suzuki je specialistou na auta s pohonem všech kol, vyrábí je nepřetržitě už od roku 1970. V současnosti nabízený inteligentní pohon všech kol AllGrip umožňuje bezpečně zvládnout rozdílné jízdní situace a je každému modelu navržen na míru podle požadavků zákazníků a zaměření daného typu auta.

Suzuki Vitara a S-Cross disponují inteligentním pohonem AllGrip Select, nejvyspělejším provedením systému 4x4 s možností přepínání mezi čtyřmi režimy pro rozdílné jízdní podmínky, a pokročilou elektronikou VDSC (Vehicle Dynamic Synthetic Control). Ta zaručuje souhru řídicích jednotek motoru, stabilizačního systému ESP, jednotky systému AllGrip, popř. automatické převodovky, a tím optimalizuje jízdní vlastnosti vozu podle zvoleného režimu. Systém VDSC zároveň pomáhá řešit počínající přetáčivý i nedotáčivý smyk. Pro běžný provoz je určen režim Auto, který funguje jako ideální kompromis pro každý den. Jeho prioritou je maximální bezpečnost a co nejnižší spotřeba paliva, zatímco požadavku na dynamickou jízdu a ovladatelnost v zatáčkách nejlépe vyhoví režim Sport. Pro jízdu na sněhu, ale i dalších typech nezpevněného nebo kluzkého povrchu je určen režim Snow, který činnost všech elektronických funkcí ovlivňujících chování auta, jako je protiblokovací systém ABS nebo stabilizační systém ESP, upraví tak, aby neomezovala využitelnost auta v obtížnějších provozních podmínkách. Při jízdě nízkou rychlostí v nejnáročnějších podmínkách je možné zvolit také režim Lock, který zajistí stálé pohánění všech čtyř kol.

Ignis 1.2 DualJet Hybrid AllGrip

S cenou od 328 900 Kč je Ignis nejdostupnějším autem s pohonem všech kol na českém trhu . Malé SUV se světlou výškou 180 mm je perfektně připraveno pro jízdu v terénu. Varianty s pohonem všech kol AllGrip Auto se standardně dodávají s asistentem rozjezdu do kopce, asistentem sjíždění svahů a stabilizačním systémem Grip Control. Už v základním provedení Ignis 4x4 nabízí také například LED světlomety, multimediální systém s parkovací kamerou, vyhřívání předních sedadel nebo posuvná zadní sedadla.

Mild-hybridní pohon kombinuje atmosférický čtyřválcový motor 1.2 DualJet o výkonu 66 kW s pomocným elektromotorem ISG. Společně zajistí Ignisu zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi příznivých 11,5 sekundy. Kombinovaná spotřeba přitom činí jen 4,6 l/100 km (Ignis s pohonem předních kol dosahuje 4,3 l/100 km). Ve městě i v terénu Ignis vyniká také velmi malým poloměrem otáčení – pouhých 4,7 metru.

Swift 1.2 DualJet Hybrid AllGrip

Model Swift je unikátní tím, že jde o jediný malý hatchback, který si můžete pořídit v provedení 4x4. Stejný mild-hybridní systém jako v Ignisu ve spojení se systémem pohonu AllGrip Auto ve Swiftu stojí od 331 900 Kč , což z něj činí druhé nejdostupnější auto s pohonem všech kol na českém trhu.

V úrovni výbavy Premium má Swift standardně mimo jiné multimediální systém s parkovací kamerou, vyhřívání předních sedadel, volant obšitý kůží, přední mlhové světlomety nebo světelný senzor. Vyšší úroveň Elegance přidává v této kategorii ojedinělé prvky výbavy, například LED světlomety, navigaci nebo sadu asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem, automatickým nouzovým brzděním a sledováním jízdních pruhů.

Swift AllGrip snadno poznáte na první pohled, ve srovnání se základní variantou má totiž o 25 mm zvýšený podvozek. Díky chytrému řešení skeletu karoserie pohon všech kol nijak nezmenšuje objem zavazadlového prostoru, který činí 265 až 947 litrů, stejně jako u provedení s pohonem předních kol.

Jimny 1.5 VVT AllGrip

Jako jediné auto svého druhu kombinuje Jimny kompaktní třídveřovou karoserii s robustním žebřinovým rámem a pohonem všech kol AllGrip Pro s redukční převodovkou. Za cenu od 422 900 Kč nabízí bezkonkurenční průchodnost terénem, v nové generaci podpořenou elektronickými pomocníky pro jízdu v náročných podmínkách. O pohon se stará atmosférický benzinový čtyřválec o výkonu 75 kW.

Jimny je standardně vybaven asistentem rozjezdu do kopce, asistentem sjíždění svahů a elektronickou uzávěrkou diferenciálu BLSD. Již základní výbava zahrnuje také sledování jízdních pruhů, automatické nouzové brzdění nebo čtení dopravních značek. Samozřejmostí je rovněž klimatizace, vyhřívání předních sedadel a mnoho dalšího.

Vitara 1.4 BoosterJet AllGrip

Opravdové SUV je věrné odkazu předchozích generací a dobře připravené pro jízdu v terénu. Vitara, s pohonem všech kol dostupná od 521 900 Kč , ke světlé výšce 180 mm a nastavitelnému pohonu všech kol AllGrip Select přidává i asistent sjíždění svahů. Jako jediné kompaktní SUV Vitara s pohonem 4x4 standardně dostává také sadu pokročilých asistenčních systémů: sledování mrtvých úhlů, systém udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat a další.

Základní výbava dále zahrnuje mimo jiné multimediální systém s parkovací kamerou, vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci, tempomat a mnoho dalšího. Na výběr je celkem 15 barevných kombinací včetně stylových dvoubarevných variant. Na přání lze vzhled Vitary doladit stylovými pakety Outdoor a Urban, případně uvnitř vylepšit barevnými dekoračními prvky.

S-Cross 1.4 BoosterJet AllGrip

Crossover Suzuki S-Cross je rodinný typ, proto v provedení s pohonem 4x4 za cenu od 518 900 Kč nabízí mnoho užitečných detailů. Každodenní používání ulehčí elektricky sklopná zpětná zrcátka, multimediální systém s parkovací kamerou, polohovatelná zadní sedadla s výklopnou středovou loketní opěrkou nebo mezipodlaha zavazadlového prostoru. Samozřejmostí je též dvouzónová klimatizace, vyhřívání předních sedadel, vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním, tempomat, LED světlomety a mnoho dalšího.

Se čtyřválcovým přeplňovaným motorem 1.4 BoosterJet o výkonu 103 kW dosahuje S-Cross maximální rychlosti rovných 200 km/h. Kombinace světlé výšky 180 mm a nastavitelného pohonu všech kol AllGrip Select se čtyřmi jízdními režimy mu zase dodává univerzální schopnosti za všech provozních podmínek.

1) Základní cena modelu Ignis je 252 900 Kč.
2) Založeno na průzkumu ceníků s platností v listopadu 2019.
3) Základní cena modelu Swift je 269 900 Kč.
4) Základní cena modelu Vitara je 456 900 Kč.

(Publikováno: 20. 11. 2019)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace