Suzuki

Suzulight

Úplně prvním modelem značky Suzuki byl vůz kategorie kei Suzulight, který byl poháněn dvouválcovým dvoudobým motorem o objemu 360 ccm. Zároveň to bylo také první sériově vyráběné vozidlo v kategorii mini-segment v Japonsku mezi lety 1955 až 1969.

Jeho design byl vytvořen samotným zakladatelem společnosti Michio Suzuki. První dvě dodávky vozů byly dodány lékařům, kteří tento malý a lehký vůz používali při svých každodenních jízdách za pacienty.

Suzulight bylo kompaktní a lehké vozidlo vážící méně než 500 kg. Bylo navrženo tak, aby se snadno řídilo, udržovalo a bylo také levné. Vůz výrazně předběhl svou dobu s nezávislým odpružením vinutými pružinami a hřebenovým řízením. Díky délce pouhých 2 990 mm, šířce 1 295 mm a výšce 1 400 mm Suzulight snadno splnil tehdejší japonskou legislativu „Keijidosha“ známou také jako Kei pro lehká auta.

Alto

V roce 1979 byl představen v podobě třídveřové nákladní verze osobního vozu Fronte, který byl vybaven sklopným zadním sedadlem. Při představení dostal vůz dvoudobý tříválcový motor o objemu 539 ccm (SS30) s výkonem 21 kW při 5500 ot./min.

Vůz Alto byl „mikrosenzací“ tehdejší doby, a to především díky jeho nejnižší ceně 1 900 $ (nejlevnější Ford Pinto v USA za 4 999 $).

Nízkou cenu umožnila zejména méně přísná emisní pravidla. Úspěch modelu Alto změnil trh s kei-car a pomohl Suzuki posunout se v prodejích výrazně výš.

V prosinci 2021 bylo v Japonsku představeno Suzuki Alto deváté generace. Vyrábí se na lehké platformě HEARTECT a dostalo nový motor R06D s mild hybridním systémem.

Vitara

První generace Suzuki Vitara byla zcela nový druh automobilu s pohonem 4x4, který kombinoval vlastnosti terénních vozidel a současně nabídl komfort a praktičnost běžných osobních modelů. První generace Vitary současně započala novou kapitolu v terénních schopnostech vozů Suzuki.

Její konstrukce překonala vše, co bylo do té doby u vozů 4x4 obvyklé. Třídveřové pojetí karoserie založilo ve světě 4x4 doslova nový trend.

Náhradní kolo zavěšené na zádi vzbuzovalo dojem ryzího off-roadu. Zatímco svěží design dodal vozu moderní nádech. Měla rovněž robustní podvozek s žebřinovým rámem a manuálně přiřaditelným pohonem všech kol.

Krátký rozvor 2 200 mm byl zárukou skvělé manévrovatelnosti a s hmotností nepřesahující 1 000 kg byla Vitara lehčí, než kterýkoli z konkurentů té doby. K přednostem Vitary patřilo odpružení vinutými pružinami, které bylo výrazně komfortnější než jiné.

V roce 1991 rozšířilo Suzuki nabídku Vitary o praktičtější pětidveřovou variantu a o motor se zdvihovým objemem 1,6 litru. V roce 1996 se pak Vitara začala prodávat také s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem. V této fázi již měla značka Suzuki k dispozici komplexní škálu variant modelu Vitara.

Cappuccino

Před 31 lety, v listopadu 1991, debutoval model Suzuki Cappuccino, přičemž koncept byl představen na autosalonu v Tokiu v roce 1989.

Evropská výstavní premiéra se pak uskutečnila na autosalonu v Birminghamu v říjnu 1992. Suzuki Cappuccino si hned odvezlo dvě prestižní ocenění coby nejlepší auto výstavy a nejlepší sporťák pod 20 tisíc liber.

Tento mini sportovní vůz s dlouhou přední částí, motorem uprostřed a pohonem zadních kol nabízel nejen vysoký výkon díky turbomotoru s dvojitou vačkou a lehké karoserii, ale také originální design.

Srdce mnoha zákazníků si získal také svou hladkou a elegantní linií karoserie a jedinečnou konstrukcí střechy, která umožňovala čtyři různé styly včetně plného kabrioletu. Střecha ze sklolaminátu umožňovala, že z kupé se mohl stát nejen roadster, ale i targa.

Sporťáček původně Suzuki vůbec nechtěla vyvážet mimo domovinu, nicméně se i tak do Evropy nějaké kousky dostaly.

Jimny

Suzuki Jimny, všemi milovaný retro offroad, který spatřil světlo světa před více než 50 lety. V roce 1970 Suzuki představilo Suzuki Jimny, známé také jako LJ10 – kompaktnější, terénní a svižnější alternativu k ostatním již existujícím vozům 4×4 v té době.

Jimny se stal prvním a jediným sériově vyráběným vozem 4×4, který se v Japonsku kvalifikoval jako auto „Kei“, a to díky délce do tří metrů. Vůz vážil necelých šest metráků a mohl uhánět rychlostí až 75 km/h.

Zajímavostí je, že první generace si vezla rezervu s sebou v kabině za zády předních cestujících. Vzadu se pak našlo místo pro dvě malé sedačky.

V roce 1972 se na silnice dostal model s volantem na levé straně, a tudíž se mohl i vyvážet. Nicméně byl přejmenován na LJ20. Motor prošel dalším zlepšením, tentokrát měl už sílu 28 koní a auto zvládlo jet 80 km/h. Jimny se dokonce začal dovážet i do USA.

První generace Suzuki Jimny se vyráběla mezi lety 1970 až 1981. Po 11 letech tak přišel čas na novou, kterou už dobře známe i z našich silnic, jen pod jiným názvem.